Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 29 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Realizace vybraných komunikačních funkcí v češtině u cizojazyčných mluvčích
Genova, Julie ; Chejnová, Pavla (vedoucí práce) ; Hirschová, Milada (oponent)
Cílem této práce je provést pragmatickou analýzu komunikačních funkcí oslovení, žádosti, omluvy, návrhu a rozloučení v písemné korespondenci. U jednotlivých funkcí se soustředíme především na vyjádření zdvořilosti. U cizojazyčných studentů češtiny na začátečnické úrovni je provedena analýza dotazníku vyplňovaného před lekcí a písemné práce psané po lekci a následně stejné písemné práce u rodilých mluvčích. Cílem je pomocí analýzy vyjadřování daných jazykových funkcí nalézt vhodný způsob jejich výuky v rámci češtiny pro cizince. Dotazník vyplněný před lekcí byl srovnán s písemnou prací psanou po lekci. Pomocí tohoto srovnání bylo stanoveno, do jaké míry se u studentů češtiny jako cizího jazyka zlepšila pragmatická kompetence v písemné korespondenci. Stejná písemná práce byla zadána rodilým mluvčím a na základě srovnání jejich výsledků s výsledky nerodilých mluvčích jsou hodnoceny jazykové prostředky použité pro výuku. Pomocí výzkumu jsme zjistili, že rozdíly ve výsledcích před lekcí a po ní jsou výrazné, nepoučení studenti se často v dotazníku neúmyslně vyjadřovali méně zdvořile, než je v českém jazyce zvykem, někdy až nezdvořile, a v písemné práci byly tyto nedostatky zpravidla eliminovány. Zlepšení v pragmatické kompetenci bylo dosaženo zejména osvojením konvencionalizovaných frází. Přínosem této...
Pragmatické aspekty v učebnicích ČJ pro 1. stupeň ZŠ
Michelčíková, Viktorie ; Chejnová, Pavla (vedoucí práce) ; Hájková, Eva (oponent)
Tématem této práce je komunikativní kompetence a pragmatické aspekty v učebnicích českého jazyka na první stupni základních škol. Cílem vzdělávání je, aby žák dosáhl šesti klíčových kompetencí, mezi něž patří i kompetence komunikativní. Práce se v teoretické části zaměřuje na vymezení pojmů jako je pragmatika, gender, zdvořilost, kooperativní komunikace, vedení dialogu, argumentace a manipulace. V praktické části se pak práce zabývá analýzou pěti učebnic českého jazyka pro třetí ročník a zkoumá, v jaké míře jsou pragmatické aspekty v učebnicích obsaženy. Z výzkumu vyplynulo, že ačkoliv jsou pragmatické aspekty v učebnicích obsaženy, jejích míra není ve většině případů dostačující a je nutné tato témata doplňovat pomocí dalších podpůrných materiálů. Výsledky této práce by mohly být užitečné pro učitele českého jazyka na prvním stupni základních škol, kteří se chtějí zaměřit na rozvoj komunikativní kompetence svých žáků a zlepšit jejich schopnosti v oblasti pragmatického dorozumívání. Klíčová slova Argumentace, dialog, gender, komunikační kompetence, kooperace, pragmatika, pragmatické aspekty, manipulace, učebnice, zdvořilost
Forms of address in Finnish in the context of dynamic politeness norms
Štauberová, Markéta ; Sherman, Tamah (vedoucí práce) ; Fárová, Lenka (oponent)
Cílem této práce je popsat současný stav vybraných zdvořilostních jevů ve finštině, které jsou vyjádřeny skrze jazykovou strukturu, konkrétně forem oslovování. Mými hlavními výzkumnými otázkami byly: Jak rodilí mluvčí finštiny užívají T- a V-formy? Byl mluvčími zaznamenán vývoj v užívání forem oslovování ve finštině v posledních deseti letech? Existují specifické situace, příležitosti, místa nebo instituce (…) kde/kdy mluvčí očekávají určitou formu oslovení? Zaznamenali mluvčí nějaké nedávné změny? Jak souvisí potenciální nárůst užívání V-formy s užíváním jiných zdvořilostních výrazů ve finštině? Úvodní část práce je věnována obecnému popisu významných lingvistických teorií zdvořilosti. Následně je vymezeno místo formám oslovování v lingvistické zdvořilosti. Hlavní teoretické východisko této práce spadá do lingvistické pragmatiky. Zdvořilost je chápána jako dynamická interpersonální aktivita. Zdvořilost je nejen lingvistickým jevem, ale také součástí sociálního chování. Proto se mění v závislosti na kultuře ale i na situaci. V druhé kapitole rozebírám formy oslovování ve finštině jako jazykové fenomény. Nejdříve se zabývám rozlišením na nominální a pronominální formy oslovení, následně předkládám výklad určitých aspektů finské gramatiky, které umožňují vyhýbat se přímému oslovování. Na konci této...
Zdvořilost v České republice a v zahraničí : kontrastivní studie jednoho komunikačního aktu - pozdravy
Vegnerová, Hana ; Chejnová, Pavla (vedoucí práce) ; Hirschová, Milada (oponent)
Resumé Komunikace je každodenní zásadní interakce mezi lidmi, která je tvořena dvěma složkami, verbální a neverbální. Předpokladem pro úspěšnou komunikaci je zdvořilost, o níž pojednává tato práce. K rozpracování byl vybrán jeden komunikační akt, pozdravy. Pozornost je věnována pozdravům českým a německým. Práce je rozdělena do dvou částí - praktické a teoretické. Teoretická část se zabývá pragmatikou a komunikací. Vymezuje pojmy zdvořilost (krátce se věnuje její historii, jejím funkcím a lingvistickému přístupu k ní), nezdvořilost a pozdrav. Praktická část je věnována dotazníkům, které byly použity pro sběr dat. Odpovědi na otázky jsou uvedeny v tabulkách v procentuálních hodnotách a v textu pak komparativně zpracovány, což bylo cílem práce. Výsledkem výzkumu je zjištění, že oba jazyky vyjadřují zdvořilost velmi podobně, vlivem přejímek z anglického jazyka je však škála německých pozdravů pestřejší a méně formální.
Komplimenty v soukromé neformální komunikaci
Dvořáková, Klára ; Filippová, Eva (vedoucí práce) ; Saicová Římalová, Lucie (oponent)
1 Abstrakt Předkládaná diplomová práce je věnována analýze komunikačních funkcí a verbálních i neverbálních prostředků komplimentů v češtině, které zaznívají v soukromé neformální komunikaci. Jako materiál pro analýzu posloužily audiovizuální a zvukové záznamy komunikace mezi rodinnými příslušníky a přáteli. Pro identifikaci komunikačních funkcí komplimentů byla zvolena metoda konverzační analýzy. Na základě umístění komplimentů v globální organizaci rozhovoru, akcí, které komplimenty plní nebo doprovázejí, a jazykových charakteristik komplimentů byla vytvořena jejich funkční klasifikace. Další část práce je věnována analýze verbálních a neverbálních prostředků užívaných při skládání komplimentů. Identifikujeme struktury a lexikální jednotky užívané při produkci komplimentů a také nejvýraznější neverbální prostředky. Pro účely komplexního popisu komplimentových sekvencí jsou analyzovány také reakce na komplimenty.
Chápání spravedlnosti a nespravedlnosti v současné společnosti
Kovaříková, Zuzana ; Kandert, Josef (vedoucí práce) ; Kotík, Michal (oponent)
Cílem bakalářské práce "Chápání spravedlnosti a nespravedlnosti v současné společ- nosti" je popsat a analyzovat, jak lidé v současné české společnosti chápou pojmy spravedlnost, nespravedlnost a spravedlivé a nespravedlivé jednání. V první části mé práce se zaměřuji na teoretické pozadí problematiky spravedlnosti. Zajímají mě zde nejen různé typy a možná východiska spravedlnosti, ale i filosofové, kteří se snažili spravedlnost definovat. Poté následuje praktická část bakalářské práce, která je vě- nována metodologii a samotnému výzkumu. Výzkum probíhal formou polo- strukturovaných rozhovorů s 10 respondenty. Během analýzy se snažím vyzkoumat nejen definice pohledu na spravedlnost a nespravedlnost respondentů, ale i pojmy, se kterými si spravedlnost spojují nebo ztotožňují, i pojmy, se kterými jejich pojetí spravedlnosti koliduje. Závěrečná část obsahuje srovnání výsledků výzkumu s počá- tečními hypotézami a srovnání praktické části s teoretickou.
Zdvořilost v České republice - děkování a přijímání díků
Svobodová, Michaela ; Chejnová, Pavla (vedoucí práce) ; Hirschová, Milada (oponent)
Resumé Tato práce se zabývá otázkou zdvořilosti, zdvořilostních strategií a děkováním a přijímáním díků v rámci České republiky. Práce nejprve zpracovává problematiku z teoretického hlediska, jsou zde představeny poznatky a teorie domácích i světových lingvistů, kteří se otázkou zdvořilosti a komunikace zabývali, různé přístupy ke zdvořilému nebo nezdvořilému jednání. Také se podrobněji věnuji děkování a reakcím na ně, vděčnosti a nevděčnosti a prezentuji i témata, která s problematikou souvisí. Praktická část je věnována výzkumu předpokládaných reakcí respondentů - děkování a přijímání díků v konkrétních situacích. Úkolem není zkoumat úzus, ale výpovědi považované za zdvořilé a vhodné v dané situaci. Zvolila jsem metodu dotazníku s 5 otevřenými otázkami a volbou odpovědi na základě vlastní zkušenosti respondenta. Dotazník mapuje obě pohlaví ve věku 14 - 42 let. Výsledky výzkumu jsou uváděny v reálných číslech (nejprve obě pohlaví dohromady a poté zvlášť). V závěru práce jsou pak zhodnoceny a interpretovány zjištěné výsledky a poznatky. Klíčová slova: zdvořilost, řečová etiketa, česká kultura, děkování, přijímání díků
Ironie v TV talk show
Ježková, Klára ; Hirschová, Milada (vedoucí práce) ; Janovec, Ladislav (oponent)
Práce se zabývá ironií v populárním televizním žánru, zábavné talk show. První část definuje základní pojmy, se kterými pracujeme (veřejná komunikace, kooperační princip, zdvořilost, ironie). Ve druhé části je charakterizován mediální dialog, konkrétně talk show. Třetí část se zabývá konkrétní talk show veřejnoprávní televize, Všechnopárty. Na vybraných ukázkách zkoumá, jak ironie v pořadu funguje, jak se projevuje a jak je účastníky talk show využívána. Základním zjištěním práce je, že ironie se ve Všechnopárty využívá jako komunikační hra, z největší části jako specifická varianta ironie, tzv. škádlení (banter). Jde o komunikační jednání popsatelné jako předstírané ohrožování tváře komunikačního partnera nebo tváře vlastní, resp. o komunikaci záměrně a pro diváka průhledně porušující Leechovy zdvořilostní maximy (nejč. maximu taktu a maximu skromnosti). Ve Všechnopárty je škádlivá ironie využívána jako zábavný prvek zvyšující atraktivitu pořadu pro diváky a účastníci talk show se na ní obvykle vědomě podílejí. KLÍČOVÁ SLOVA komunikace, mediální dialog, talk show, kooperační princip, zdvořilost, ironie, škádlení
Slušnost z pohledu čtyř generací
DRÁTOVSKÁ, Viktorie
Bakalářská práce se zabývá otázkou slušnosti z pohledu různých věkových generací. Cílem je zjistit, jaký mají pohled na slušnost různé skupiny a dále porovnávat názory mezi sebou. Také se snaží zjistit možné příčiny odlišnosti názorů. V teoretické části jsou obsaženy definice pojmů, které jsou spjaté s danou tématikou. Objevují se zde proto pojmy jako etika, morálka, etiketa, zdvořilost či deviantní chování. Praktická část byla realizována pomocí strukturovaných rozhovorů, které následně byly zpracovány kvantitativně, graficky pro lepší orientaci. V diskuzi jsou výsledky konfrontovány s vývojovou psychologií, kde jsou popsány možné příčiny, které vedly respondenty k jejich odpovědím. Závěr práce obsahuje shrnutí obou částí. V přílohách se vyskytují odpovědi respondentů všech věkových skupin.
Vyjádření zdvořilosti v italštině a češtině: kontrastivní analýza
TAUSCHOVÁ, Andrea
Tato bakalářské práce se zaměřuje na vývoj, vyjádření, užití a porovnání zdvořilosti v italštině a češtině, jak už prozrazuje její samotný název. Představuje jednotlivá témata v oblasti zdvořilosti z obou dvou zmíněných jazyků a poté jejich porovnání. Práce zjišťuje rozdíly ve zdvořilosti v italštině a češtině, kde se zaměřuje hlavně na rozdíly ve vývoji zdvořilosti, gramatickém rozboru zdvořilosti, gramatických prostředcích zdvořilosti, etiketě a užití podmiňovacího způsobu jako zdvořilostní formy, dále je práce rozšířena i o další témata. Tato práce se dále rozvijí o dotazníkové šetření, které je hlavním tématem praktické části a vyhodnocuje užití zdvořilosti na základě zadaných otázek, na které odpovídali rodilí mluvčí češtiny a italštiny. Po vyhodnocení dotazníkového šetření se díky debatám s oběma typy rodilých mluvčích, dospělo k určitým závěrům případných výsledných rozporů mezi jednotlivými typy rodilých mluvčích. Dalším příspěvkem v praktické části této práce je sepsání zkušeností a rad tlumočnice a bývalé překladatelky, paní Ivany Hlaváčové, na téma převod vykání a tykání z italštiny do češtiny.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 29 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.